Jobbhälsobarometern 2014

6 saker som - tyvärr - lärare känner igen

Fördjupning

Trakasserier, brister i arbetsmiljön, stress och sjukfrånvaro - ändå älskar lärare sitt jobb. Men vad kan de göra åt sin stressiga arbetsmiljö och hur blir skolan en bättre arbetsplats?  Jobbhälsobarometern visar årets trender inom hälsa i förhållande till arbetet, och pekar på utmaningarna inom skolan.

Bra chefer ger friskare medarbetare

Ledarskapsutbildning stärker Volvos anställda

Case

Volvo Cars har tillsammans med Feelgood under 2012 utbildat ledare på företaget. För att mäta resultatet har metoden Group Developement Questionnaire  (GDQ) använts och det visar sig att satsningen gör medarbetarna friskare.

Gemenskap, arbetsglädje och energi

Svenska Kyrkan satsar stort mot en hållbar livsstil

Case

Skarpnäcks församling utanför Stockholm driver tillsammans med Feelgood ett unikt projekt med målet att lyfta medarbetarnas hälsa och skapa en långsiktig arbetsmiljö som främjar en hållbar livsstil och arbetsglädje.  Ett ambitiöst initiativ med tuffa krav på deltagarna, men sju månader in i projektet är alla fortfarande med på tåget och de positiva effekterna blir allt tydligare.

Fångar tidiga signaler på ohälsa

Med Frisklinjen kan Folksam hjälpa sina medarbetare

Case

Under 2012 beslutade Folksam att uppdatera sitt befintliga personal- och lönesystem. Parallellt med det infogade företaget Feelgoods administrativa system Frisklinjen för att få tydligare inblick i sjuktalen på företaget.
– Det som för arbetstagaren till en början kunde uppfattas som en kontrollfunktion är egentligen ett verktyg som hjälper oss att ta vårt rehabansvar, säger Ulrika Nygren, arbetsmiljösamordnare på Folksam.

Moderna verktyg ger bättre service

"Bäst är vår höga tillgänglighet och alla berikande samtal"

Personporträtt

Annica Rosencrantz är telefonisjuksköterska på Feelgood. Hon arbetar på Feelgood Access, som erbjuder en rad telefoni- och IT-baserade tjänster till Feelgoods kunder inom företagshälsovård. En modern lösning för hög tillgänglighet och bättre service till både de medarbetare som behöver hjälp, och till deras arbetsgivare.